Monday 14 November 2011

Tadah Air Hujan La Jawapnya...


    MASALAH AIR DI NEGERI KELANTAN

                   Air adalah keperluan asas untuk kehidupan harian. Di negeri Kelantan mempunyai sumber air yang banyak akan tetapi masalah berkalan air adalah satu masalah yang besar di Kelantan. Pembangunan infrastratur bekalan air telah dilaksanakan dari semasa ke semasa. Namun masih mempunyai masalah, kerajaan Pas yang mentadbir negeri Kelantan tiga puluh tahun lebih bermula 1959-1978 ,Sembilan belas tahun dalam fasal pertama pentadbirannya di negeri Kelantan, pemerintahan kerajaan Pas di dalam fasal kedua dari tahun 1990-2011 selama 21 tahun, tidak banyak perubahan di dalam perlaksanaan projek air bersih di Kelantan selain daripada projek yang dilaksanakan Barisan Nasional dari tahun 1978-1990. 

                   Dari masa dahulu sehingga kini masalah bekalan air bersih dan bekalan air biasa masih berterusan dan berlarutan seperti mana di laporkan oleh akhbar tempatan di merata tempat di negeri Kelantan. Ini jelas menunjukkan dan membuktikan bahawasanya kerajaan negeri di bawah kepimpinan Pas tidak mampu menyediakan bekalan air bersih di seluruh negeri Kelantan. Ini di akui sendiri oleh menteri besar Kelantan mereka hanya dapat menyelesaikan masalah bekalan air bersih dalam belasan tahun akan datang. Kepercayaan rakyat yang diberikan kepada kerajaan negeri melalui pilihan raya tidak dilaksanakan seperti mana amanah yang diberikan. Sudah tiba masanya di dalam pilihan raya yang akan datang iaitu pilihan raya ke13 rakyat harus memberi kepercayaan dan sokongan kepada kerajaan yang dapat menyelesaikan masalah bekalan air bersih. Kita percaya kerajaan Barisan Nasional yang diterajui oleh Umno mampu menyelesaikan masalah bekalan air sekiranya rakyat Kelantan memberi mandat kepada karajaan Barisan Nasional untuk mentadbir dan ini terbukti serta ternyata di negeri-negeri di bawah pentadbiran Barisan Nasional tidak mempunyai masalah besar dalam pengurusan bekalan air bersih.

                 Sehubungan ini rakyat Kelantan harus sedar bertapa penting nya undi mereka demi kebaikan dan manfaat kepada mereka sendiri sebagai rakyat di negeri Kelantan.

No comments:

Post a Comment